איך להתגבר על חרדות מרופא שיניים?

כעשרים אחוזים מהאוכלוסייה מפחדים מרופא שיניים, כאשר קיים פחד מרופא שיניים וקיימת חרדה דנטלית שהינה קיצונית יותר ומאופיינת בכך שהסובלים ממנה נמנעים מטיפולי שיניים גם כאשר קיים צורך ממשי בכך.

ישנן מספר שיטות בהן ניתן לטפל בחרדה הדנטלית ולמזער אותה:

פיתוחים טכנולוגיים בתחום: ישנם פיתוחים טכנולוגיים רבים אשר משפרים באופן משמעותי את חווית הטיפול במרפאת השיניים והופכים אותה לחיובית ולנעימה יותר. החל מחומרי אילחוש ללא זריקה אשר חוסכים למטופל את כאב הדקיה דרך גז צחוק ועד מכשירים ייחודיים שאינם משמיעים רעשים מאיימים לאורך הטיפול.

הפעלת הדמיון: ניתן להתגבר על הפחד באמצעות טיפול פסיכולוגי נקודתי או מתמשך, דמיון מודרך או היפנוזה ולעיתים גם טיפול תרופתי יכול לעזור ולהרגיע את החרדות.

בחירת מרפאה נעימה: פעמים רבות מפלס החרדה עולה כאשר אנחנו נכנסים למרפאה בה אנו מרגישים מאוימים ולא בנוח, לכן חשוב לחפש אחר מרפאה נעימה ומזמינה הכוללת אזור המתנה נוח ונעים, מוזיקה מרגיעה וגישה ידידותית וסובלנית של הצוות הרפואי כלפי הלקוח.

חינוך למודעות: חשוב לחנך את הילדים כבר מגיל צעיר לתחזוקת שיניים נכונה. להגיע למרפאת השיניים לבדיקה ראשונה כבר בגיל שנה, לקרוא ספרים בנושא ולצחצח שיניים עם בקיעתה של השן הראשונה. בכך עוזרים לילדים להפיג את הפחדים ממרפאת השיניים ומרופא השיניים ולייצר מודעות בריאה.

תחזוקה מונעת: חשוב לשמור על תחזוקת שיניים שוטפת ונכונה ולהגיע לביקורת רופא באופן קבוע, בכך גם שומרים על בריאות טובה של השיניים והפה וגם לא מאפשרים לחרדה הדנטלית לצאת משליטה.

איך מבצעים טיפול שיניים לסובלים מחרדה דנטלית?

יש כיום מגוון דרכים שמאפשרות להקל על מטופלים שסובלים מחרדה דנטלית ולהפוך את הטיפול עבורם לנעים יותר:

גז צחוק: מתאים בעיקר לסובלים מחרדה קלה. שואפים את הגז דרך מסיכה שמונחת על האף מספר דקות טרם הטיפול ובמהלכו. המטופל מרגיש תחושת ריחוף קלה ונינוחות. גז הצחוק מפחית הן את החרדות והן את הכאב כאשר לאורך כל הטיפול המטופל נשאר ערני לגמרי. רופא השיניים מתאים את המינון המדויק עבור המטופל בהתאם לגילו ולמשקלו.

טשטוש קל (סדציה): מתאים בעיקר לסובלים מחרדה בינונית ומתאים גם לילדים. הטשטוש הקל מאפשר לרופא לקבל שיתוף פעולה מצד המטופל בעזרת תרופות (כדור). כאשר המטרה הינה להביא את המטופל למצב של רוגע ולעיתים למצב של הכרה חלקית. המטופל לא מאבד את הרפלקסים שלו ויכול להמשיך ולתקשר עם הרופא והצוות במהלך הטיפול אך יחד עם זאת לא חש בדבר. ניתן לשלב את הטשטוש הקל עם גז צחוק על מנת לקבל אפקט הרגעה משמעותי יותר.

טשטוש על ידי רופא מרדים: מתאים לסובלים מחרדה גבוהה. הטשטוש העמוק מבוצע על ידי רופא מרדים אשר מלווה את הטיפול לכל אורכו ומעיר את המטופל עם סיום הטיפול.

טיפול שיניים בהרדמה כללית (הרדמה מלאה): מתאים למטופלים הסובלים מרמת חרדה גבוהה ביותר. המטופל מקבל טיפול תרופתי לתוך הוריד על מנת לייצר מצב של חוסר הכרה. היתרון הבולט בטיפול בהרדמה מלאה הוא האפשרות לרכז את כל הטיפולים לטיפול אחד בלבד ועל כן טיפול שכזה חוסך זמן, כאבים וחרדות.

חשוב לזכור, ככל שדוחים את הטיפול מצב הפה הולך ומחמיר, כאבים קטנים הופכים לכאב גדולים וקשים, טיפול קטן ופשוט הופך מהר מאד לגדול ומורכב, עלות הטיפול הולכת ועולה והפחד הולך ומתעצם. לכן חשוב לצאת מהמערבולת הרגשית, לפנות לרופא שיניים אמין וסובלני שיידע להתאים עבורכם את הטיפול הנכון ואת הדרך המתאימה ביותר לבצע אותו.

דוקטור מורן שוורץ-כהן
רופאת שיניים

רופאת שיניים מנוסה בעלת תואר DMD, מומחית בטיפול בילדים, נוער ומבוגרים.בין השאר עבדה במרפאות פרטיות בארה"ב, באגפי החינוך בארץ בבדיקות שיניים בבתי הספר לילדים וגנים ובבית חולים אסותא בתל אביב.