דלקת חניכיים

דלקת חניכיים היא מחלה מאד נפוצה ורוב האנשים יחלו בה לפחות פעם אחת במהלך החיים. הצד החיובי של העניין הוא שניתן למנוע אותה בקלות על ידי שמירה על אורח חיים בריא ותחזוקה נכונה של הפה והשיניים. חשוב מאד להיות עם יד על הדופק, מאחר שחניכיים חולות אינן כואבות וברוב המקרים, בהיעדר כאב נוטים שלא לטפל.

החניכיים הן הבסיס של השיניים כך שבריאותן משפיעה ישירות על בריאות השיניים. חשוב לדעת מהם הגורמים לדלקת חניכיים, להיות קשובים לסימני אזהרה שעלולים להופיע ולדעת איך להתמודד נכון במקרה הצורך.

גם במקרה שדלקת החניכיים מופיעה באופן חד פעמי וגם במקרה שהיא כרונית, חשוב מאד לפנות לרופא שיניים ולטפל בה באופן מידי. ברוב המקרים הטיפול הוא שמרני וכולל כדורים לשיכוך כאבים ואף אנטיביוטיקה. על מנת למנוע הישנות של הדלקת צריך לתת מענה משמעותי ועמוק יותר אשר כולל ניקוי יסודי של החניכיים וטיפול להסרת אבנית. לאחר הטיפול, רופא השיניים ייבחן את החניכיים ואת מצב הדלקת וייקבע אם יש צורך בטיפול נוסף. זיהוי בזמן של הדלקת וטיפול נכון יביאו להחלמה מלאה ולשמירה של אחיזת השיניים בחניכיים.

דלקות חניכיים מסווגות על פי דרגת החומרה שלהן, החל מדלקת חניכיים קלה, חמורה ודלקת חניכיים כיבית אשר מסכנת חיים.

דלקת חניכיים חמורה מצריכה התייעצות עם רופא ושימוש באנטיביוטיקה שמסייעת למערכת החיסונית של הגוף להילחם בזיהום החיידקי ולהפחית את הפלאק. לפעמים, כשמדובר בדלקת חניכיים חמורה, יידרש טיפול כירורגי.

הגורמים לדלקת חניכיים

הגורם המרכזי הוא היווצרות פלאק – רובד חיידקים על גבי השיניים, אך ישנם עוד מגוון רחב של גורמים:

1. מחסור בוויטמין C – אחד מהתפקידים של וויטמין C הוא חיזוק המערכת החיסונית שנלחמת בחיידקים ועזרה בבניית קולגן גם בחניכיים. מחסור בוויטמין C עלול לגרום במשך הזמן לדלקת חניכיים כרונית.
  2. מחלות כרוניות – קיים קשר דו צדדי בין מחלות כרוניות לדלקת חניכיים. לדוגמא מחלת הסוכרת עלולה להתפתח כתוצאה ממחלת חניכיים אבל היא גם עלולה לגרום לדלקת חניכיים ולהפוך אותה לחמורה יותר.
  3. שינויים הורמונליים – שינויים הורמונליים משמעותיים גורמים להתפתחות דלקת חניכיים ולכן שתי התקופות שעלולות להיות בעיתיות הן: היריון וגיל ההתבגרות. מתבגרים רבים סובלים מהמחלה וזאת למרות שהם שומרים על תחזוקה דנטלית ברמה גבוהה. נשים בהיריון חשופות גם הן לדלקות חניכיים ולכן הן צריכות להקפיד מאד על היגיינה דנטלית גבוהה עקב החשש ללידה מוקדמת כתוצאה מהימצאות המחלה.
  4. מחסור במינרלים וויטמינים – אצל אנשים אשר סובלים מדלקת חניכיים כרונית שלא ניתנת לריפוי נמצאו רמות נמוכות של: ויטמין C, ויטמין D, סידן, ויטמין B, סידן ועוד.
  5. עישון סיגריות – אצל מעשנים קיימת רמה נמוכה של חמצן בחלל הפה, מה שמאפשר לחיידקים להתפתח ולהתרבות בקלות רבה יותר מאשר אצל אנשים לא מעשנים. כאשר אצל מעשנים הסיכוי להתפתחות דלקת חניכיים גדול פי 4 מאשר אצל אנשים שלא מעשנים.
  6. מטען גנטי – היסטוריה משפחתית של דלקות ומחלות חניכיים עלולה לתרום להתפתחות של דלקת חניכיים על בסיס תורשתי.
  7. תחזוקת פה ושיניים לקויה – אי צחצוח שיניים או צחצוח לא יעיל, אי שימוש בחוט דנטאלי על בסיס קבוע, מזרזים התפתחות של דלקת חניכיים.

איך מונעים דלקת חניכיים?

השלב הראשון של מניעת דלקת חניכיים הוא אבחון נכון ולא קשה לעשותו. החניכיים משנות את הצבע שלהן ואת המרקם שלהם בצורה בולטת שנראית לעין, לכן חשוב מאד לעקוב אחר המראה שלהן ולהיות ערים לשינויים שחלים בו.

4 סימנים שחשוב לשים אליהם לב:

• נפיחות, צבע אדום, כאבים ודימום של החניכיים בעיקר בזמן צחצוח שיניים ואכילת מזון קשה כמו תפוח עץ.
  • ריח רע מהפה.
  • החניכיים מאבדות את המבנה והצבע הרגילים שלהן. החניכיים הופכות מוורודות לאדומות ובוהקות
  • החניכיים מתחילות לסגת מהשיניים ומקבלות מראה מודלק ובשרני. נסיגת החניכיים מובילה לחשיפה של שורשי השן והעצם והשיניים מקבלות מאה ארוך ולא טבעי.

כיצד מטפלים?

טיפול נכון בדלקת חניכיים כולל סילוק האבנית שהצטברה על השיניים ועל הלשון וטיפול שיננית מקיף. רופא השיניים ימליץ במידת הצורך על שטיפות פה וייתן מרשם רפואי לאנטיביוטיקה מתאימה שמסייעת למערכת החיסונית להילחם בחיידקים ולהפחית את הפלאק. במקרים של דלקת חניכיים חמורה הטיפול יהיה ניתוח חניכיים וזאת כדי לשמר את המצב הקיים ולמנוע החמרה במצב הדלקת.

הפעולות הפרקטיות אותן חשוב לנקוט: שמירה על היגיינת פה גבוהה – צחצוח נכון של השיניים באמצעות מברשת בעלת סיבים רכים, הברשה לא אגרסיבית, כדי לא לגרום לגירוי שעלול להוביל לנסיגת חניכיים. חשוב להחליף את המברשת כל שלושה חודשים ולצחצח באופן יעיל ויסודי – שלוש דקות בבוקר ושלוש דקות בלילה לפני השינה. יש להשלים את הצחצוח בעזרת שימוש בחוט דנטלי ושטיפות פה. על מנת לבצע את הפעולות הללו ביעילות מרבית, רצוי לקבל ייעוץ והדרכה מרופא השיניים או מהשיננית.

במרפאת מ׳אלו קליניק׳ ישראל מבצעים כל הסוגים של טיפולי השיניים המשמרים ביניהם ניקוי אבנית ע״י שיננית, ומתן ייעוץ והדרכה לתחזוקה נכונה של הפה והשיניים אשר מסייעים בשמירה על בריאות הפה ובמניעת חיידקים ומחלות שיניים.